BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Tuesday, February 3, 2009

KONVENSYEN DAN KARNIVAL KEUSAHAWANAN SISWA IPTA ( KARNIAWAN ) 2009

KONVENSYEN DAN KARNIVAL KEUSAHAWANAN SISWA IPTA
PESERTA : 18 ORANG ( TERMASUK 2 PEGAWAI )
TARIKH : 7 – 11 JANUARI 2009
TEMPAT : UNIVERSITI UTARA MALAYSIA


Konvensyen dan Karnival Keusahawanan merupakan program dwi tahunan yang melibatkan semua IPTA yang terdapat di Malaysia yang menemukan ramai pemimpin dan pencinta bidang keusahawanan. Seperti kebiasaanya, Universiti Utara Malaysia (UUM ) telah dilantik untuk menjadi tuan rumah pada KARNIAWAN ke 6 ini setelah Universiti Putra Malaysia pada tahun sebelumnya. Banyak aktiviti yang dijalankan pada KARNIAWAN tahun ini, antaranya ialah Pembentangan Kertas Kerja Keusahawanan, Bual bicara Keusahawanan, Keusahawanan Asean dan terdapat juga beberapa pertandingan yang dipertandingkan seperti Booth terbaik, Jejak Usahawan, Catur Bestari, Projek Keusahawanan Siswa, Pertandingan Rancangan Perniagaan Terbaik dan lain-lain lagi. Terdapat lebih daripada 10 IPTA yang bertanding untuk mendapat gelaran juara,walaubagaimana pun, pengalaman yang diperoleh pada KARNIAWAN pada kali ini bagai memberi nafas baru kepada barisan pimpinan usahawan UDM mencuba yang terbaik pada masa akan datang.

Booth Terbaik


• Seramai 6 peserta diperuntukan untuk pertandingan ini, peserta diminta untuk menjual barangan untuk mendapatkan keuntungan. Pelbagai aspek dinilai sebelum pemenang dinobatkan antaranya persembahan, kreativiti, kejurujualan dal lain-lain.




Pembentangan Rancangan Perniagaan





• Seramai 5 peserta mengambil bahagian dalam pertandingan ini. Pembentangan Rancangan Perniagaan bertujuan untuk mendapatkan pinjaman dari mana-mana institusi kewangan seperti bank dan sebagainya. Antara aspek yang dinilai ialah persembahan, kreativiti, kebolehmajuan dan sebagainya

Catur Bestari
• Seramai 4 orang peserta yang menyertai pertandingan catur bestari. Permainan ini melibatkan pelbagai aspek keusahawanan yang perlu dipraktikan serta perlu mempunyai strategi yang berkesan untuk memenangi sesuatu pertandingan.

Projek Keusahawanan Siswa
• Program ini tidak disertai oleh wakil UDM, walaubagaimana pun pemerhati telah dihantar bagi mendapatkan input dan maklumat bagi memudahkan penyertaan pada masa akan datang.

Jejak Usahawan


• Seramai 4 orang peserta yang menyertai aktiviti ini, aktiviti yang berkonsepkan explorace ini sememangnya menguji kekuata mental dan fizikal para peserta.

0 comments: